Waarom dan?

Waarom regent het?

Waarom is de lucht blauw?

Het is de perfecte indicatie om te weten of je ver genoeg doorgevraagd hebt. Lean kent vele gereedschappen om problemen op te lossen en “5 keer waarom” is misschien wel de meest bekendste. Deze gaat zeker niet over vijf keer waarom vragen, het gaat over voldoende keer waarom vragen (na 5 keer ben je er meestal wel). Het principe van waarom vragen heeft een patroon in zich, de antwoorden zullen steeds specifieker worden en dichter bij de grondoorzaak komen totdat het vragen stellen ineens omklapt en er juist een veel groter perspectief komt. Dat is het punt waar je weet dat je klaar bent. Stel, de problem solving van vorige week had als top 3 oorzaak te lange goedkeuring. Niet alleen is de omslag te herkennen, maar ook dat soms bij doorvragen andere oorzaken uit je visgraatdiagram naar voren komen.

Dit gereedschap is zo krachtig omdat iedereen dit kan doen (vraag maar aan ouders van peuters) en gelukkig ook steeds vaker toegepast wordt.


Voor het handig mixen en matchen van gereedschappen heb je wel wat ervaring nodig. Zou je dit ook willen leren of eens willen zien? Problem solving begeleiden of training geven hierin, vind ik erg leuk om te doen.

Gepost op LinkedIn.

Los jij het effe op?

“Onze projecten duren te lang, wil jij dat fixen?”
Ken je dat, zo’n groot probleem waarvan iedereen wel weet wat er aan de hand is maar niemand in actie komt omdat we het niet eens kunnen worden met elkaar.

Organisaties en teams hebben dit vaak, het is de olifant in de ruimte of de dooddoener die de energie eruit trekt. Gevolg is vaak dat zo’n probleem te lang blijft liggen.

Het is voor mij een belangrijke reden waarom ik zo blij ben met lean omdat het concrete hulpmiddelen biedt voor dit soort problemen. Ga samen zitten met de belanghebbenden en vraag ieder om hun drie belangrijkste oorzaken van het probleem op een geeltje te zetten. Benoem ze en de facilitator plakt ze op, grappig genoeg komen er altijd categorieën, deze kan je bij elkaar plakken. In een paar uur heb je een visgraat diagram gemaakt van het probleem waarin helder te zien is wat er aan de hand is. Vraag vervolgens iedereen 3 stemmen uit te brengen en een top 3 kan gevormd worden van de belangrijkste oorzaken. Een volgende stap is dan verdieping in de oorzaak waarna er samen acties bedacht worden om een begin van een oplossing te realiseren.

Een bevredigende sessie voor iedereen want eindelijk pakken we de olifant in de kamer aan!
Succesfactor is de juiste begeleider van dit proces. Dat kan gewoon een collega zijn, maar soms is iemand buiten de organisatie handig om zo’n rol te pakken.

Ik beleef altijd veel plezier aan zulke sessies omdat het mensen ook bij elkaar brengt. Heb jij zo’n probleem waarmee je aan de slag wil? Ik help je graag!

Gepost via LinkedIn.

Een steuntje in de rug

Het is druk, het is chaos hoor ik regelmatig.
Hoe zou het zijn om je niet zo druk te voelen, maar in plaats daarvan lekker kunnen doorwerken en weten dat je je collega’s of klanten goed van dienst bent?

Hoe ziet je werk eruit? Doe je veel dingen omdat ze urgent zijn, dan is het misschien hoog tijd om wat ouderwetse kennis te gaan gebruiken.
Dwight Eisenhower was naast president van de verenigde staten ook generaal tijdens WOII en moest vaak moeilijke beslissingen nemen waarvoor hij focus moest hebben. Hij bedacht hiervoor een simpele matrix. Deel je werk in in urgent/niet urgent en belangrijk/niet belangrijk. Het kwadrant wat de meeste focus nodig heeft is belangrijk en niet urgent, sterker nog, als het je lukt om juist daarop te focussen dan zal je zien dat de hoeveelheid urgent werk afneemt. Een simpele truuk die al duizenden mensen heeft geholpen.

Zo zijn er nog veel meer gereedschappen om je te helpen naar flow in je werk. Kan je hiervoor een steuntje in je rug gebruiken, neem dan eens contact met me op. Ik help al ruim 10 jaar mensen om hun werk fijner en met meer effect aan te pakken.

Hoe kan je een probleem als team aanpakken?
Hoe kan je zelf leren je werk te verbeteren?
Op welke wijze kunnen we prioriteren in ons team?
Hoe kan ik verbeteren onderdeel van mijn dagelijks werk maken?

Lean kan je helpen bij deze en nog veel meer vragen!

Gepost ook via LinkedIn

En dat in naam van lean?

10 jaar geleden starte ik mijn persoonlijke lean reis. Ik was erg blij, ik kon de dingen doen die ik het leukst vond en tegelijk een groep mensen verder helpen. Een perfecte combinatie voor mijn liefde voor mensen en een wetenschappelijke aanpak voor verbetering.

In de loop der jaren gebeurde er iets vreemds, ik werd steeds enthousiaster en sommige mensen om me heen begonnen een hekel aan lean te krijgen!

Achteraf gezien is het best duidelijk… Vraag een team nooit om te verbeteren om kosten te besparen. Stel nooit een doel voor financieel gewin op korte termijn en noem het lean. Zeg niet dat mensen het meest waardevol zijn en betrek ze vervolgens niet in beslissingen over hen. Mensen zijn slimmer dan dat!

Bij Toyota zeggen ze dat ze mensen bouwen voordat ze auto’s bouwen. Dat is mijn soort lean.
Dus voor iedereen die twijfelt met wat voor soort lean ze bezig zijn; controleer op authentiek leiderschap, langetermijndoelen en respect voor mensen. Het echte kenmerk van lean als je het mij vraagt.

Cultuuromslag

Mijn passie gaat over mensen, over het veranderen van een bedrijfscultuur gericht op zelfrealisatie van mensen. Hoe doe je zoiets? Welke resultaten mag je verwachten?

De methode is relatief simpel, verander de randvoorwaarden in de organisatie zodat mensen zich gestimuleerd voelen zichzelf te ontwikkelen. Fouten maken is goed (daar leren we van). Verbetering en innovatie hoort bij het dagelijks werk van iedereen en is als zodanig dus niet bijzonder. We maken een dagelijkse routine voor micro verbeteringen (2 second lean) en zorgen voor ruimte en ondersteuning.

De resultaten hiervan zijn direct en concreet. Meetbaar als klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en efficiency. Is dit planbaar? Absoluut! Wanneer is het klaar? Nooit!