Hoe goed doen we het eigenlijk?

Als je op weg gaat met vakantie is het fijn om te weten hoe ver je nog moet. Het is precies zo in het bedrijfsleven, als je niet concreet kan maken wat je wil hoe weet je dan of je er bent?

Hoewel concrete doelen belangrijk zijn is het niet het belangrijkste bij een lean transformatie. Motivatie, betrokkenheid en eigenaarschap zijn de belangrijkste ingrediënten.

Dit is te creeren door succesverhalen te delen van goed gelukte kleine verbeteringen. Klein is het sleutelwoord hier want kleine projecten zijn te overzien, zijn snel klaar en kunnen snel voor energie in de organisatie zorgen. Ook is het afbreukrisico van kleine projecten … klein.
Het is net als bij agile; door een snelle doorlooptijd ben je wendbaarder en hoef je geen grote besluiten ineens te nemen.

En hoe weet je dan hoever je bent? Dat is af te lezen op de continu verbeter schaal. Een volwassenheidsindicatie voor continu verbeteren. Gebruik hem vooral als richtingaanwijzer maar realiseer dat iedere organisatie een eigen groeitempo heeft. Dat groeitempo zit in zachte eigenschappen zoals motivatie, betrokkenheid en eigenaarschap. Duurde het afwassen bij jou thuis ook zo lang als je er geen zin in had? Ieder team op niveau 4 is dan ook een utopie.

Wil je eens sparren hoe een continu verbeter boost er in jouw organisatie uit kan zien? Neem contact op voor een vrijblijvende beentjes omhoog sessie (06-24367053).

Gepost op LinkedIn.