Waarom dan?

Waarom regent het?

Waarom is de lucht blauw?

Het is de perfecte indicatie om te weten of je ver genoeg doorgevraagd hebt. Lean kent vele gereedschappen om problemen op te lossen en “5 keer waarom” is misschien wel de meest bekendste. Deze gaat zeker niet over vijf keer waarom vragen, het gaat over voldoende keer waarom vragen (na 5 keer ben je er meestal wel). Het principe van waarom vragen heeft een patroon in zich, de antwoorden zullen steeds specifieker worden en dichter bij de grondoorzaak komen totdat het vragen stellen ineens omklapt en er juist een veel groter perspectief komt. Dat is het punt waar je weet dat je klaar bent. Stel, de problem solving van vorige week had als top 3 oorzaak te lange goedkeuring. Niet alleen is de omslag te herkennen, maar ook dat soms bij doorvragen andere oorzaken uit je visgraatdiagram naar voren komen.

Dit gereedschap is zo krachtig omdat iedereen dit kan doen (vraag maar aan ouders van peuters) en gelukkig ook steeds vaker toegepast wordt.


Voor het handig mixen en matchen van gereedschappen heb je wel wat ervaring nodig. Zou je dit ook willen leren of eens willen zien? Problem solving begeleiden of training geven hierin, vind ik erg leuk om te doen.

Gepost op LinkedIn.