Haastige spoed…

Opzij, opzij, opzij, maak pas, maak pas, maak pas, heb jij ook zo vaak haast?

En werkt dat?

Mijn ervaring is als ik me haast ik allerlei zaken vergeet. Vaak ben ik dan niet zo efficient in wat ik doe. Bij teams en organisaties zie ik dat ook. Sommige teams komen om in het werk waardoor ze haastig werken. Of soms is het zelfs cultuur om alles haastig te doen. Met alle gevolgen vandien; zaken die niet goed genoeg gingen mogen opnieuw en soms krijg je klachten van klanten. Het kan zelfs zo zijn dat klanten geen kwaliteit meer verwachten van je omdat slordig de norm is geworden.

Deze blog gaat niet over onthaasten (hoe fijn dat ook kan zijn), het gaat over welke mindset je nodig hebt als je dingen echt snel gedaan wilt hebben. Ik heb het over:

Ga langzaam als je snel wil gaan!

Of ‘go slow to go fast‘ in het engels, dat bekt beter vind ik. Ik heb het meegemaakt bij het geven van training als mensen eerder weg moesten. Het hielp me om langzaam alle stof af te ronden. Hierdoor was het effectief en efficient en zonder moeite waren we een uur eerder klaar! Ook in organisaties werkt het. Stel je voor om iedere dag eerst als team even samen te komen om de belangrijkste zaken van de dag door te nemen. En vervolgens de noodzakelijke afstemming te regelen. Probeer maar eens. Iedereen weet waar hij aan toe is en je klanten zullen je dankbaar zijn!

Een voorwaarde voor deze mindset is dus dat je precies weet wat je wilt en wat je prioriteiten zijn. Anders is er het gevaar om te verzanden in onbelangrijke zaken, datgene wat je juist probeert te vermijden.

Wil je ook eens sparren om te zien hoe je sneller kan werken zonder je te haasten? Voel je vrij om me eens te bellen (06-24367053).

Gepost op LinkedIn.