Wat is dat, processnelheid? Het wordt meestal gedefinieerd voor hoelang het duurt tussen een bestelling van de klant en het moment van oplevering. Het is dus hoe snel je frietje mayo gemaakt wordt of hoe snel je bestelling van een webwinkel bij je bezorgd wordt. Een andere meer grappige definitie is: iets wat volgens klanten altijd te lang duurt en door medewerkers (denken ze) niet sneller gedaan kan worden.
En dat is precies de crux, als je denkt dat het niet sneller kan, dan klopt dat. Maar ook, als de klant denkt dat het sneller kan, dan klopt dat! Het heeft dus iets met mindset te maken…
Een collega van mij pakt het aan door met alle betrokkenen een langdurig bureaucratisch proces wat eigenlijk weken duurt, binnen een half uur uit te voeren. Dan verandert je manier van denken wel! Zo kan je ook in 10 minuten van Utrecht naar Amsterdam rijden, als je maar bereid bent een aantal regels te overtreden. Maar ja, in het dagelijks leven staan de stoplichten ook op rood.
En dit is de magie van mijn vak; als je iedere dag 10 seconden kan afschrapen van je proces ben je na een jaar een uur sneller. Net als het uitslijten van rotsen in een rivier, kan iets wat schier onmogelijk lijkt, door consistent eraan te werken toch gebeuren. Je hoeft alleen maar de mindset te hebben dat het kan.
Wil je ook eens sparren over wat er bij jou allemaal wel kan? Je kan vrijblijvend een beentjes omhoog sessie met me doen.
Gepost op LinkedIn.
